27/01/2015 |  22:18 | Аутор: ТАНЈУГ

Откривен најстарији соларни систем у нашој галаксији

Међународни тим астронома објелоданио је данас да је открио досад најстарији познати сунчев систем у нашој галаксији.

Ријеч је о јако старој звијезди, названој Кеплер 444, око које кружи пет планета налик Земљи, што упућује на закључак да су се планете формирале током цијеле историје универзума.

Овај сунчев систем, откривен помоћу НАСА телескопа Кеплер, стар је 11,2 милијаде година и настао је у доба самог рађања галаксије, у првој петини свог досадашњег постојања, истиче се у студији објављеној у часописуAstrophysical Journal.

Његових пета планета, које су нешто мање од Земље, представљају пет "врелих, по свему судећи каменитих свијетова", наводе астрономи.

"Звијезда Кеплер 444 слична је Сунцу, а удаљена је 117 свјетлосних година од Земље", рекао је Бил Чаплин, астрофизичар са Универзитета у Бирмингему.

Поменуте планете, од којих се најудаљенија налази на само 12 милиона километара од своје звијезде, направе круг око Кеплера 444 за мање од десет дана. Астрономи наводе да због такве близине на планетама највјеројатније нема живота.

"Претпоставља се да је на њиховој површини топлије него на Меркуру, а да су атмосфера и океани одавно нестали. Остала је само спржена, каменита површина. Планета најближа звијезди Кеплер 444 величине је Меркура, а најудаљенија је мања од Венере или Земље. Остале су попут Марса", казао је Чаплин.

Оно што је астрономе, међутим, највише изненадило је старост звијезде Кеплер 444.
Ова звијезда је, наиме, два пута старија од нашег сунчевог система.

"Никада нисмо видјели ништа слично. Ријеч је о веома старој звијезди, а тако велики број малих планета чини је изузетном", казао је коаутор студије физичар Данијел Хабер са Универзитета у Сиднеју.

"Просто је невјероватно да је један тако древни систем са планетама величине Земље настао у тренутку када је универзум тек почео да стасава", додао је он.

Астрономи могу да измјере старост удаљене планете помоћу астеросеизмологије, технике која мери осцилације звијезде.
Стив Кавалер, професор физике и астрономије са Универзитета државе Ајова и такође ко-аутор студије, наводи да је Кеплер 444 веома сјајна звијзеда која се може лако видјети догледом.

"Сада знамо да су се планете попут Земље формирале током готово свих 13,8 милијарди година дуге историје универзума", рекао је вођа истраживања Тиаго Кампанте са Универзитета у Бирмингему, додавши да би то могао бити доказ о постојању древног живота у галаксији.

НАСА телескоп Кеплер лансиран је у марту 2009. године са задатком да у Млечном путу пронађе планете попут наше на којима је живот могућ.
Кеплер је досад детектовао више од 3.800 планета, од којих је много слично Земљи.