latinica  ћирилица
02/07/2015 |  20:34 | Аутор: ТАНЈУГ

Зашто Матисове и Ван Гогове слике тамне и губе сјај?

Усљед хемијске реакције, слике Анрија Мариса и Винсента Ван Гога полако тамне и губе сјај, па постоји опасност да се претворе у прљаву беж мрљу, а за то је одговоран кадмијум, жути пигмент, пише данас лондонски Телеграф.
Матисова слика "Радост живљења" - Фото: The Telegraph
Матисова слика "Радост живљења"Фото: The Telegraph

Научници из Француске, Белгије и САД-а открили су да је кадмијум, жути пигмент, који је често коришћен од стране импресиониста, пост-импресиониста и представника раног модерног сликарства, увелико почео да губи боју са тенденцијом да се тај процес настави.

На дјелима као што су "Радост живљења" Матиса и "Цвијеће у плавој вази" Ван Гога, усљед деколоризације кадмијум жуте дошло је до промјене општег изгледа и равнотеже боја на сликама тако да оне данас дјелују знатно другачије, истичу истраживачи, преноси Телеграф.

Поједини дијелови слике "Радост живљења", који су првобитно били јарко жуте боје, попримили су, у међувремену, окер-беж тон.

"Резултати ове студије показују колико је важно да се схвати не само хемија изблиједјеле боје већ и хемија за припрему боја које су почетком 20. вијека користили најзначајнији умјетници", казала је Џенифер Мас са Универзитета у Делаверу.

"Разумијевање процеса пропадања боја помаже нам у изналажењу начина да сачувамо ова дјела за будуће генерације", изјавила је Мас.

Тим научника Европског центра за синхротронску радијацију (ЕСРФ) у Греноблу, користио је икс зраке и инфрацрвену микроскопију како би анализирао узорке оштећене боје.

Установили су да оригинално хемијско једињење коришћено у припреми кадмијум жуте - кадмијум сулфид, оксидира на свјетлу и постаје безбојно, а може и да у реакцији са другим хемијским елементима добије беж тоналитет.

Будући да се настало оштећење тренутно не може поправити, истраживачи савјетују музејима да промјене нивое освјетљења и влажности како би успорили овај непожељни процес.

"Као хемичар био сам запањен чињеницом да се на сликама разних уметника и разноликог географског поријекла, које се посљедњих 100 година чувају у различитим музејским условима, јавља слична хемијска трансформација", рекао је проф Коен Јансен са Универзитета у Антверпену.

Истраживање је објављено у чаоспису Applied Physics.